ilse blommestein

 

 

atelier in de wijk Smitsveen

 

het ketelhuis

Sinds 1989 huur ik in de wijk Smitsveen een gedeelte van het voormalige ketelhuis van de flats als atelier. Het pand stamt uit de zestiger jaren, de wijkverwarming geschiedde vanuit dit gebouw. In 1990 is het ketelhuis ontmanteld, omdat deze methode van verwarming niet meer voldeed. De installaties zijn afgekoppeld en de flatwoningen hebben nu allemaal eigen centrale verwarming. Voor het voormalige ketelhuis is een alternatieve bestemming gevonden. Het doet sinds 1990 dienst als atelier voor kunstenaars.

 

 

na de afkoppeling van de installaties en de verbouwing

1989 1989 1989 1989

 

ziet het er nu zo uit:

 

raam

 

raam2020kast


 

Smitsplein

Een nieuw kleurenpalet voor het Smitsplein

In 2015 ben ik ingeschakeld om een kleurenadvies  te geven voor de beschildering van de ballen en bakken op het Smitsplein. Het schilderwerk is verricht door Hans Mönnich van het toenmalige WBT Smitsveen. Kinderen van de Kunstmagneetschool de Egelantier hebben middels een kunstproject ontwerpen gemaakt voor het beschilderen van een aantal zgn kunstballen en zo meegeholpen om de buurt er mooier en kleurrijker uit te laten zien.

 


 

scholen Smitsveen

De vreedzame wijk

De Vreedzame Wijk komt voort uit De Vreedzame School. Inmiddels werkt een groot aantal basisscholen met dit programma. Kinderen krijgen daar allerlei ‘burgerschapscompetenties’ aangeboden. Ze leren hoe je conflicten constructief kunt oplossen. Ze krijgen een stem, mogen meedenken over allerlei zaken, krijgen verantwoordelijkheden. Bovendien leren ze op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan en zich verbonden te voelen met de gemeenschap. In veel wijken is het succes van De Vreedzame School doorgetrokken naar de wijk: De Vreedzame Wijk. Met deze verbreding wordt een samenhangende pedagogische aanpak ingevoerd in alle organisaties die in de wijk met kinderen in de basisschoolleeftijd werken.

In Smitsveen is al een vreedzame school, er wordt nu verder gewerkt aan een vreedzame wijk. Daarbij wordt aan kinderen (en grote mensen) geleerd hoe conflicten vreedzaam kunnen worden opgelost en hoe ook zij al mee kunnen praten over zaken die de wijk aangaan.

De scholen, welzijnsinstellingen en Portaal zijn betrokken.

Een intentieovereenkomst, in de vorm van een bord, zal worden getekend door alle betrokkenen. De kinderen tekenen deze overeenkomst op een creatieve manier door allemaal een vingerafdruk te zetten onder de petitie. Mij is gevraagd deze intentieovereenkomst vorm te geven.

Voor de intentieverklaring heb ik een aantal ontwerpen gemaakt:

 

1.

 

2.